TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
3 posters
SFRJ4EVER :: SFRJ4EVER :: SR SLOVENIJA
Stranica 1/1
TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
"TITO BRANI SLOVENIJU"
"Na kontroverzni talijanski film "Srce u jami",koji demonizira slovenske i hrvatske partizane,Slovenci su odgovorili ponovnim slaganjem natpisa "Naš Tito" na talijansko-slovenskoj granici.
Golemi natpis "Naš Tito",postavljen u godinama Hladnog rata na talijansko-jugoslavenskoj granici blizu Nove Gorice,ovih je dana "obnovljen",vjerojatno kao odgovor Slovenaca na kampanju talijanske desnice oko fojbi i kontroverznog filma "Srce u jami".
Kako javljaju slovenski mediji, provokativnu akciju ponovnog postavljanja golemih kamenih blokova s natpisom "Naš Tito" na 609 metara visokom brdu Sabotin,sjeverno od Nove Gorice,izvela je tijekom proteklog vikenda skupina od pedesetak ljudi iz Nove Gorice,Idrije i Ajdovščine,zajedno s pripadnicima slovenske manjine iz Trsta.
Stotinu metara dugačak i 25 metara visok natpis "Naš Tito",sastavljen od kamenih blokova,postavljen je pedesetih godina,kada je na radnim akcijama građena Nova Gorica.
Početkom devedesetih spomenik je zapušten,a prošle godine,nakon ulaska Slovenije u Europsku uniju,blokovi su bili posloženi u novi natpis:"NAŠA SLO(venija)".
Brdo Sabotin,sa 609-metarskom kotom,nekada je imalo veliko vojno značenje.
Talijani su ga u Prvom svjetskom ratu,za vrijeme 6. ofenzive na rijeci Soči,prvi put osvojili 6. kolovoza 1916. godine,nakon što su benzinom zapalili podzemne utvrde(kaverne)u kojima su se nalazila tri austrijska bataljuna sastavljena od Hrvata i Rumunja,a talijanski napad je vodio Pietro Badoglio,kasniji maršal u Drugom svjetskom ratu.
Spomenik Titu na Sabotinu čest je predmet nadmetanja među lokalnim lijevim i desnim strankama u Sloveniji,koje imaju različite poglede na to treba li ga ukloniti ili sačuvati.
Polemike oko sabotinskog mamut-spomenika obnovljene su nakon što je u Italiji prošlog mjeseca po prvi put proslavljen Dan uspomena na egzodus iz Istre i Dalmacije i žrtve fojbi.
Način obilježavanja tog praznika,a osobito kontroverzni film "Srce u jami" koji demonizira slovenske i hrvatske partizane(koje su Talijani zvali "titini"),spomenutu je skupinu ponovno naveo da obnovi spomenik.
Slovenski pristaše spomenika navode da ni Italija nakon "pada" granice s ulaskom Slovenije u EU nije prestala s običajem osvjetljavanja pograničnog područja noću u bojama talijanske državne trobojnice,što se nekima također čini provokativnim."
"Na kontroverzni talijanski film "Srce u jami",koji demonizira slovenske i hrvatske partizane,Slovenci su odgovorili ponovnim slaganjem natpisa "Naš Tito" na talijansko-slovenskoj granici.
Golemi natpis "Naš Tito",postavljen u godinama Hladnog rata na talijansko-jugoslavenskoj granici blizu Nove Gorice,ovih je dana "obnovljen",vjerojatno kao odgovor Slovenaca na kampanju talijanske desnice oko fojbi i kontroverznog filma "Srce u jami".
Kako javljaju slovenski mediji, provokativnu akciju ponovnog postavljanja golemih kamenih blokova s natpisom "Naš Tito" na 609 metara visokom brdu Sabotin,sjeverno od Nove Gorice,izvela je tijekom proteklog vikenda skupina od pedesetak ljudi iz Nove Gorice,Idrije i Ajdovščine,zajedno s pripadnicima slovenske manjine iz Trsta.
Stotinu metara dugačak i 25 metara visok natpis "Naš Tito",sastavljen od kamenih blokova,postavljen je pedesetih godina,kada je na radnim akcijama građena Nova Gorica.
Početkom devedesetih spomenik je zapušten,a prošle godine,nakon ulaska Slovenije u Europsku uniju,blokovi su bili posloženi u novi natpis:"NAŠA SLO(venija)".
Brdo Sabotin,sa 609-metarskom kotom,nekada je imalo veliko vojno značenje.
Talijani su ga u Prvom svjetskom ratu,za vrijeme 6. ofenzive na rijeci Soči,prvi put osvojili 6. kolovoza 1916. godine,nakon što su benzinom zapalili podzemne utvrde(kaverne)u kojima su se nalazila tri austrijska bataljuna sastavljena od Hrvata i Rumunja,a talijanski napad je vodio Pietro Badoglio,kasniji maršal u Drugom svjetskom ratu.
Spomenik Titu na Sabotinu čest je predmet nadmetanja među lokalnim lijevim i desnim strankama u Sloveniji,koje imaju različite poglede na to treba li ga ukloniti ili sačuvati.
Polemike oko sabotinskog mamut-spomenika obnovljene su nakon što je u Italiji prošlog mjeseca po prvi put proslavljen Dan uspomena na egzodus iz Istre i Dalmacije i žrtve fojbi.
Način obilježavanja tog praznika,a osobito kontroverzni film "Srce u jami" koji demonizira slovenske i hrvatske partizane(koje su Talijani zvali "titini"),spomenutu je skupinu ponovno naveo da obnovi spomenik.
Slovenski pristaše spomenika navode da ni Italija nakon "pada" granice s ulaskom Slovenije u EU nije prestala s običajem osvjetljavanja pograničnog područja noću u bojama talijanske državne trobojnice,što se nekima također čini provokativnim."
Labinska republika...
milan (citat):Strajk rudara,proglasenje Labinske republike 1921. godine smatra se pvrom pobunom protiv fasizma.
Sa ovom starom tradicijom i osecajem nije cudo da se na tom prostoru pojavio pokret Slobodna drzava Rijeka...Slobodna drzava Istra....Republika Srpska Krajina...
Ovaj ustanak istarskih rudara smatra se prvim svjetskim antifašističkim ustankom uopće.
http://hr.wikipedia.org/wiki/Labinska_republika
Uhapšeni otac i sin(66 i 21)jer su "remetili javni red i mir" mahavši zastavom KPJ-u Puli u Istri.
Nije slučajno da su mahali upravo zastavom KPJ jer su oni bili komunisti(generacije partizana) ,a ovi iz SKJ(njihova djeca) oportunisti!
Re: TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
http://www.kurir.rs/vesti/politika/branko-mamula-jna-je-trebalo-da-izvrsi-vojni-udar-u-jugoslaviji-posle-smrti-broza-clanak-1676788
Branko Mamula: JNA je trebalo da izvrši vojni udar u Jugoslaviji posle smrti Broza!
PODGORICA - Bivši savezni sekretar za narodnu odbranu Jugoslavije, admiral Branko Mamula izrazio je uverenje da je Jugoslovenska narodna armija u vreme i nakon smrti Josipa Broza Tita trebalo "na određeno vreme" da preuzme rukovođenje zemljom.
Mamula je u intervjuu na programu podgoričke televizije Atlas objasnio da je tadašnjoj JNA bilo jasno da u Jugoslaviji postoje problemi koji vode nestabilnosti zemlje. On je naveo tadašnju ekonomsku krizu i veoma narušene međunacionalne odnose.
Prema rečima Mamule, vojno preuzimanje upravljanja državom možda ne bi bilo "državni udar", ali federalne institucije nisu uspešno vladale zemljom pa je uloga armije bila potrebna. Mamula je rekao da u slučaju "vojnog udara" u Jugoslaviji ne bi bilo ratova i krvoprolića u razmerama do kojih je došlo.
"Možda bi nekih sukoba i krvoprolića bilo, ali ne ovako kako se to dogodilo", rekao je Mamula.
Mamula je naveo da je kod Tita, u vreme dok je bio u Kliničkom centru u Ljubljani, kada mu je amputirana noga, bila "crna tašna u kojoj je bio i pištolj", i da se on od nje nije hteo odvojiti. Prema rečima Mamule, može se samo slutiti zašto Tito to nije želeo.
Branko Mamula: JNA je trebalo da izvrši vojni udar u Jugoslaviji posle smrti Broza!
PODGORICA - Bivši savezni sekretar za narodnu odbranu Jugoslavije, admiral Branko Mamula izrazio je uverenje da je Jugoslovenska narodna armija u vreme i nakon smrti Josipa Broza Tita trebalo "na određeno vreme" da preuzme rukovođenje zemljom.
Mamula je u intervjuu na programu podgoričke televizije Atlas objasnio da je tadašnjoj JNA bilo jasno da u Jugoslaviji postoje problemi koji vode nestabilnosti zemlje. On je naveo tadašnju ekonomsku krizu i veoma narušene međunacionalne odnose.
Prema rečima Mamule, vojno preuzimanje upravljanja državom možda ne bi bilo "državni udar", ali federalne institucije nisu uspešno vladale zemljom pa je uloga armije bila potrebna. Mamula je rekao da u slučaju "vojnog udara" u Jugoslaviji ne bi bilo ratova i krvoprolića u razmerama do kojih je došlo.
"Možda bi nekih sukoba i krvoprolića bilo, ali ne ovako kako se to dogodilo", rekao je Mamula.
Mamula je naveo da je kod Tita, u vreme dok je bio u Kliničkom centru u Ljubljani, kada mu je amputirana noga, bila "crna tašna u kojoj je bio i pištolj", i da se on od nje nije hteo odvojiti. Prema rečima Mamule, može se samo slutiti zašto Tito to nije želeo.
Lune- Broj postova : 430
Location : Beograd
Registration date : 2013-05-17
Odgovor
Lune (citat):http://www.kurir.rs/vesti/politika/branko-mamula-jna-je-trebalo-da-izvrsi-vojni-udar-u-jugoslaviji-posle-smrti-broza-clanak-1676788
Branko Mamula: JNA je trebalo da izvrši vojni udar u Jugoslaviji posle smrti Broza!
Jos jedan koji je Genaral posle bitke.
Sto se pistolja tice,verovatno ga je cuvao zbog "beskrajnog poverenja" u ljude oko sebe.
Kad se sve ovo razmotri nije uopste cudo sto se ovako desilo.
Sa takvom `podrskom` nema ni pomisli o izgradnji tako osetljivog sistema kao sto je radnicko smaoupravljanje.
Jos jedan dokaz da je drug Tito bio hiljadu godina ispred svih oko njega kada je nivo inteligencije u pitanju.
Ko je mislo na gradjane?
Tito
Ko je mislio samo na svoj prosperitet?
Tudjman i Milosevic,u prvom redu.
Zatim i vecina ostalih.
Sa njima naravno i vrh JNA.
E sad
Da se pitamo,ko danas u demokraciji misli na gradjane,a ko samo na sebe?
Razmislite,procitajte i donesite svoj zakljucak.
Zasto su neki danas tako protiv radnicko samoupravljanja?
Kada je demokracija i visepartiski sistem koji je u interesu gradjana i konacno u punom `svetlu` a ne u `mraku`kao za vreme Tita.
Ako ste razmislili, procitali i doneli zakljucak,zadrzite ga za sebe.
Mada imate danas pravo sve da kazete,to itako necete uciniti
Neznam zasto,kada se danas sme sve reci?
Valter
Re: TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
http://www.kurir.rs/vesti/drustvo/slovenacki-skandal-majstor-kod-tita-marko-brecelj-u-kuci-cveca-snima-mjuzikl-clanak-1795595
SLOVENAČKI SKANDAL MAJSTOR KOD TITA: Marko Brecelj u Kući cveća snima mjuzikl
Reč je o sagledavanju toga u čemu smo, odakle izlazimo i kuda idemo, rekao je kratko Brecelj
Marko Brecelj,Plavokosi izdajica,Dan Mladosti
BEOGRAD - Kuću cveća povodom 25. maja koji se nekada uz svečano predavanje štafete mladosti slavio kao Titov rođendan posetio je veliki broj posetilaca i poštovalaca lika i dela doživotnog predsednika SFRJ iz nekadašnjih bivših republika,ali i celog sveta.
Pažnju posetilaca kuće sveća posebno je privukao čudno odeven muškarac,koga većina posetilaca nije prepoznala,da se radi o Marku Brecelju multimedijalnom umetniku,kantautoru i forntmenu nekadašnje čuvene rok grupe " Buldožer",koji je sa nekoliko kamera u pratnji u Kući cveća snimao scenu za svoj minimalistički mjuzikl " Brojanje u jesen".
- Ovde snimamo drugi korak mjuzikla.
Taj deo se zove "Svuda ljudi,svuda zastave".
Reč je o sagledavanju toga u čemu smo,odakle izlazimo i kuda idemo,rekao je Brecelj koji se predstavio kao Plavokosi izdajica.
Ko je Marko Brecelj
Marko Brecelj se rodio u Sarajevu 30.aprila 1951 u učiteljskoj porodici,odakle se godinu dana posle rođenja preselio u Maribor.
U mladosti je počeo na sebe da privlači skandalima.
Posle mature i završetka gimnazije odlazi na studije u Ljubljanu gde prvo studira geologiju,a zatim počinje studije tehničke fizike.
Njegova želja da postane meteorolog se nikada nije ostvarila jer dalje od treće godine nije otišao.
Možda je za to bio kriv profesor matematike Alojz Kodre koji je predavao predmet matematička fizika.
Marko mu je u čast toga posvetio legendarni komad " Alojz valcer" koji tumara dugim noćima,a svojim mladim očima opevao je majstora za sve i mafiju.
Taj komad omogućio mu je da postane samostalni kulturni radnika,koji svoju muzičku karijeru započinje sviranjem violine,a zatim nastupa u kvartetu Tri crnca i u triu Krik sa kojima 1973 nastupa na omladinskom festivalu u Subotici.
Sledeće godine kada je ponovo nastupao u Subotici ukrali su mu violinu,ali je osvojio uglednu nagradu žirija za pesmu Duša i ja,a isteg godine izlazi mu ploča " Koktel",za koju je aranžman radio poznati kompozitor Bojan Adamič.
Album mu je doneo nagradu Sedam sekretara SKOJ-a,koju je Marko zaboravio na železničkoj stanici u Kranju,jer mladi pesnik i pevač je u vozu spavao na podu i prespavao Ljubljanu,a iz voza izleteo u Kranju.
Sa Koktelom je nastupao bezuspešno na nekim festivalima,jer je žiriju smetao Markov scenski nastup akrobacije po pozornici i blebetanje u mikrofon.
To je bio uvod u nastanak jedne od najboljih rok grupa bivše Jugoslavije Buldožer.
Sa Buldožerima Marko snima prvu ploču: "Pljuni istini u oči",koja zbog neobičnih reči i cinizma nije doživela reizdanje.
Buldožeri počinju svirati koncerte širom bivše Jugoslavije.
Negde su odiževeli aplauze i ovacije,a negde i kritike,pa i napade.
Marko je u Buldožerima autor većine tekstova i glavni pevač.
Njihovi nastupi su prave atrakcije.
Na primer u Zagrebu se Marko na pozornicu dovezao u invalidskim kolicima,dok ga članovi grupe pljuju zbog čega su dobili zabranu nastupa.
U Ljubljani tokom izvođenja hita Dan bolesti sa gitarama na pozornici pokosili su red bolesnika.
Sledeći skandal je usledio kada je pred rasprodanom studentskom menzom uz pratnju gitara uzeo sataru i isekao ogormni komad mesa.
Buldožeri su se ubrzo raspali.
Dve su verzije po kojima je došlo do raspada:
Po jednoj za to je navodno Markovo "šmrkanje" tokon nastupa po bivšoj Jugoslaviji,a po drugoj verziji ponuda Bregovića da Buldožeri budu predgrupa Bijelom Dugmetu,ali Marko s njima nije hteo da nastupa.
Marko se posle okončanja muzičke karijere preselio u Kopar gde je postao WC direktor ponovo formiranog Omladinskog kulturnog centra.
Zbog specifičnog vođenja dobio je nadimak diktator.
Tada počinje njegovo uzdizanje,jača alternativnu kulturu,ali ima i političke ambicije.
Međutim na izborima 1994 pogorio je za mesto gradonačelnika Kopra
U novoj slovenačkoj istoriji postao je poznat kada je " izbrisanima" koji su maršem upozoravali na svoj status ponudio da prespavaju kod njega.
Ostao je upamćen po vređanju lidera slovenačke opozicije Janeza Janše prilikom pisanja grafita zbog čega je novčano kažnjen kao i tužbom za vređanje morala i osećanja državljana.
Kada je u Sjedninjenim državama Džordž Buš postao predsednik Marko se pojavljuje kao organizator "mekih" teroirstičkih akcija.
Kao što je kidnapovanje američkih marinaca.
Naime Brecelj je šokirane marince poslao plemenskom vraču da im pomogne da se oboje.
Marko pred njima drži kraći govor o američkoj spoljnoj politici i što mu sve smeta,posle čega marinici u šoku odlaze na brod.
Ostao je upamćen kao oštar protivnik priključenja Slovenije NATO-u,pa je čak bacao papirnate avione na američku amabasadu,a isplovljavanje nosača aviona iz Kopra 2003. godine pozdravio je detonacijama baruta,pa je bila sreća da američki brod nije odgovorio.
Takođe Brecelj je došao u konflikt sa katoličkom crkvom jer je sa pomoćnicima na koparskom zvoniku sa etisonom oblepio sedam zvonova.
Zatim je na slovenačkoj televiziji izvređao kardinala i rekao mu da se gubi u Vatikan.
( B.K./EPK)
SLOVENAČKI SKANDAL MAJSTOR KOD TITA: Marko Brecelj u Kući cveća snima mjuzikl
Reč je o sagledavanju toga u čemu smo, odakle izlazimo i kuda idemo, rekao je kratko Brecelj
Marko Brecelj,Plavokosi izdajica,Dan Mladosti
BEOGRAD - Kuću cveća povodom 25. maja koji se nekada uz svečano predavanje štafete mladosti slavio kao Titov rođendan posetio je veliki broj posetilaca i poštovalaca lika i dela doživotnog predsednika SFRJ iz nekadašnjih bivših republika,ali i celog sveta.
Pažnju posetilaca kuće sveća posebno je privukao čudno odeven muškarac,koga većina posetilaca nije prepoznala,da se radi o Marku Brecelju multimedijalnom umetniku,kantautoru i forntmenu nekadašnje čuvene rok grupe " Buldožer",koji je sa nekoliko kamera u pratnji u Kući cveća snimao scenu za svoj minimalistički mjuzikl " Brojanje u jesen".
- Ovde snimamo drugi korak mjuzikla.
Taj deo se zove "Svuda ljudi,svuda zastave".
Reč je o sagledavanju toga u čemu smo,odakle izlazimo i kuda idemo,rekao je Brecelj koji se predstavio kao Plavokosi izdajica.
Ko je Marko Brecelj
Marko Brecelj se rodio u Sarajevu 30.aprila 1951 u učiteljskoj porodici,odakle se godinu dana posle rođenja preselio u Maribor.
U mladosti je počeo na sebe da privlači skandalima.
Posle mature i završetka gimnazije odlazi na studije u Ljubljanu gde prvo studira geologiju,a zatim počinje studije tehničke fizike.
Njegova želja da postane meteorolog se nikada nije ostvarila jer dalje od treće godine nije otišao.
Možda je za to bio kriv profesor matematike Alojz Kodre koji je predavao predmet matematička fizika.
Marko mu je u čast toga posvetio legendarni komad " Alojz valcer" koji tumara dugim noćima,a svojim mladim očima opevao je majstora za sve i mafiju.
Taj komad omogućio mu je da postane samostalni kulturni radnika,koji svoju muzičku karijeru započinje sviranjem violine,a zatim nastupa u kvartetu Tri crnca i u triu Krik sa kojima 1973 nastupa na omladinskom festivalu u Subotici.
Sledeće godine kada je ponovo nastupao u Subotici ukrali su mu violinu,ali je osvojio uglednu nagradu žirija za pesmu Duša i ja,a isteg godine izlazi mu ploča " Koktel",za koju je aranžman radio poznati kompozitor Bojan Adamič.
Album mu je doneo nagradu Sedam sekretara SKOJ-a,koju je Marko zaboravio na železničkoj stanici u Kranju,jer mladi pesnik i pevač je u vozu spavao na podu i prespavao Ljubljanu,a iz voza izleteo u Kranju.
Sa Koktelom je nastupao bezuspešno na nekim festivalima,jer je žiriju smetao Markov scenski nastup akrobacije po pozornici i blebetanje u mikrofon.
To je bio uvod u nastanak jedne od najboljih rok grupa bivše Jugoslavije Buldožer.
Sa Buldožerima Marko snima prvu ploču: "Pljuni istini u oči",koja zbog neobičnih reči i cinizma nije doživela reizdanje.
Buldožeri počinju svirati koncerte širom bivše Jugoslavije.
Negde su odiževeli aplauze i ovacije,a negde i kritike,pa i napade.
Marko je u Buldožerima autor većine tekstova i glavni pevač.
Njihovi nastupi su prave atrakcije.
Na primer u Zagrebu se Marko na pozornicu dovezao u invalidskim kolicima,dok ga članovi grupe pljuju zbog čega su dobili zabranu nastupa.
U Ljubljani tokom izvođenja hita Dan bolesti sa gitarama na pozornici pokosili su red bolesnika.
Sledeći skandal je usledio kada je pred rasprodanom studentskom menzom uz pratnju gitara uzeo sataru i isekao ogormni komad mesa.
Buldožeri su se ubrzo raspali.
Dve su verzije po kojima je došlo do raspada:
Po jednoj za to je navodno Markovo "šmrkanje" tokon nastupa po bivšoj Jugoslaviji,a po drugoj verziji ponuda Bregovića da Buldožeri budu predgrupa Bijelom Dugmetu,ali Marko s njima nije hteo da nastupa.
Marko se posle okončanja muzičke karijere preselio u Kopar gde je postao WC direktor ponovo formiranog Omladinskog kulturnog centra.
Zbog specifičnog vođenja dobio je nadimak diktator.
Tada počinje njegovo uzdizanje,jača alternativnu kulturu,ali ima i političke ambicije.
Međutim na izborima 1994 pogorio je za mesto gradonačelnika Kopra
U novoj slovenačkoj istoriji postao je poznat kada je " izbrisanima" koji su maršem upozoravali na svoj status ponudio da prespavaju kod njega.
Ostao je upamćen po vređanju lidera slovenačke opozicije Janeza Janše prilikom pisanja grafita zbog čega je novčano kažnjen kao i tužbom za vređanje morala i osećanja državljana.
Kada je u Sjedninjenim državama Džordž Buš postao predsednik Marko se pojavljuje kao organizator "mekih" teroirstičkih akcija.
Kao što je kidnapovanje američkih marinaca.
Naime Brecelj je šokirane marince poslao plemenskom vraču da im pomogne da se oboje.
Marko pred njima drži kraći govor o američkoj spoljnoj politici i što mu sve smeta,posle čega marinici u šoku odlaze na brod.
Ostao je upamćen kao oštar protivnik priključenja Slovenije NATO-u,pa je čak bacao papirnate avione na američku amabasadu,a isplovljavanje nosača aviona iz Kopra 2003. godine pozdravio je detonacijama baruta,pa je bila sreća da američki brod nije odgovorio.
Takođe Brecelj je došao u konflikt sa katoličkom crkvom jer je sa pomoćnicima na koparskom zvoniku sa etisonom oblepio sedam zvonova.
Zatim je na slovenačkoj televiziji izvređao kardinala i rekao mu da se gubi u Vatikan.
( B.K./EPK)
Lune- Broj postova : 430
Location : Beograd
Registration date : 2013-05-17
Re: TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
Sretnu novu godinu zelim svima.
www.youtube.com/watch?v=wymsJWxzGgg&list=RDy6V7ShRfaV4&index=4
Nasa deca su nasa buducnost.
Nezaboravite to.
Valter
www.youtube.com/watch?v=wymsJWxzGgg&list=RDy6V7ShRfaV4&index=4
Nasa deca su nasa buducnost.
Nezaboravite to.
Valter
Re: TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
Valter: komentar modifikovan dana: Thu Nov 28, 2019 11:22 pm; prepravljeno ukupno 1 puta
Re: TITOVA JUGOSLAVIJA U SRCIMA SLOVENACA
www.tacno.net/kultura/kardelj-niko-sa-strane-nema-pravo-da-usrecuje-druge-narode/]/www.tacno.net/kultura/kardelj-niko-sa-strane-nema-pravo-da-usrecuje-druge-narode
Kardelj: Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode
Zato budućnost Evrope nije u njenom zatvaranju u kontinent blokovske podijeljenosti, u okoštavanju njene blokovske ili neoblokovske strukture, nego u najširem otvaranju prema sebi i prema svijetu zemalja u razvoju, ali na novim osnovama. Kad kažem na novim osnovama, onda ne mislim na formalne koncepte i akta o bezbjednosti, miru i saradnji, već na stvarne promjene u odnosima među državama i narodima, kako u Evropi tako i u svijetu uopšte. Pri tome bih želio da naglasim da su neophodne suštinske promjene u odnosima među državama sa različitim društvenim sistemima moguće samo na bazi ravnopravnosti i suverenog prava svakog naroda da bira svoj način života kako mu najbolje odgovara. Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode.
Intervju člana Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvarda Kardelja holandskom zborniku „Budućnost Evrope“ – decembar 1976. godine:
Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju. Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Beograd, 24. januara 1977. (TANJUG) – Član Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvard Kardelj imao je intervju sa holandskim publicistom Vilemom Oltmansom o aktuelnim problemima savremenog svijeta, a posebno evropskim. Intervju je objavljen krajem decembra 1976. Godine u zborniku »Budućnost Evrope«, koji izdaje izdavačka kuća »Bruna zoons« iz Utrehta.
Kardelj: Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode
Zato budućnost Evrope nije u njenom zatvaranju u kontinent blokovske podijeljenosti, u okoštavanju njene blokovske ili neoblokovske strukture, nego u najširem otvaranju prema sebi i prema svijetu zemalja u razvoju, ali na novim osnovama. Kad kažem na novim osnovama, onda ne mislim na formalne koncepte i akta o bezbjednosti, miru i saradnji, već na stvarne promjene u odnosima među državama i narodima, kako u Evropi tako i u svijetu uopšte. Pri tome bih želio da naglasim da su neophodne suštinske promjene u odnosima među državama sa različitim društvenim sistemima moguće samo na bazi ravnopravnosti i suverenog prava svakog naroda da bira svoj način života kako mu najbolje odgovara. Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode.
Intervju člana Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvarda Kardelja holandskom zborniku „Budućnost Evrope“ – decembar 1976. godine:
Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju. Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Beograd, 24. januara 1977. (TANJUG) – Član Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvard Kardelj imao je intervju sa holandskim publicistom Vilemom Oltmansom o aktuelnim problemima savremenog svijeta, a posebno evropskim. Intervju je objavljen krajem decembra 1976. Godine u zborniku »Budućnost Evrope«, koji izdaje izdavačka kuća »Bruna zoons« iz Utrehta.
EDVARD KARDELJ
Intervju člana Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvarda Kardelja holandskom zborniku „Budućnost Evrope“ – decembar 1976. godine:
Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju. Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Beograd, 24. januara 1977. (TANJUG) – Član Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvard Kardelj imao je intervju sa holandskim publicistom Vilemom Oltmansom o aktuelnim problemima savremenog svijeta, a posebno evropskim. Intervju je objavljen krajem decembra 1976. Godine u zborniku »Budućnost Evrope«, koji izdaje izdavačka kuća »Bruna zoons« iz Utrehta.
ŠTA JE DETANT?
PITANJE: – Jugoslavija ima znatno iskustvo u odnosima sa socijalističkim zemljama Evrope. Ponekad se kaže da istočna Evropa više dobija od »detanta« nego zapadne zemlje. Kakve bi, po Vašem mišljenju, bile prednosti za Istok, a kakve za Zapad u odnosu na »detant«?
ODGOVOR: – Detant je politika koja je racionalni proizvod više ili manje sazrelog saznanja protagonista dominantnih suprotnosti savremenog svijeta, da treći svjetski rat, kao izlaz iz tih suprotnosti, postaje sve manje moguć, odnosno da on nosi u sebi rizik takve katastrofe čovječanstva koja se danas teško može predvidjeti. U tom smislu detant je subjektivno sagledavanje i priznanje jedne objektivne neizbježnosti. Mislim da to saznanje nameće prije svega jedna specifična pojava našeg vremena, koju je nauka, doduše, već odavno najavljivala, ali u koju je malo ko vjerovao, a mnogi u takve teoretske prognoze ni danas ne vjeruju. Naime, tehnika i tehnologija rata veoma su se razvile; toliko je velika koncentracija sredstava rata u rukama suprotstavljenih vojno-političkih blokova i tolika je njihova sposobnost da tu tehniku i tehnologiju paralelno dalje razvijaju, da bilo kakva perspektiva sticanja bitne prednosti u odnosu snaga koja bi omogućavala pobjedu bez rizika samouništenja, postaje zaista nerealna. Istovremeno, u toku drugog svjetskog rata, a naročito poslije njega, došlo je do dubokih promjena u društvenoj strukturi svijeta i u odnosima među narodima. U mnogim zemljama, na svim kontinentima, znatno su ojačale one narodnooslobodilačke, socijalističke i demokratske, odnosno progresivne društvene snage uopšte koje njihovi društveni, ekonomski i politički interesi orijentišu protiv rata, imperijalizma i dominacije hegemonističkih sistema. Posebno je značajan faktor u tom pogledu postao široki pokret za oslobođenje i ravnopravnost naroda i za promjenu svjetskog sistema ekonomskih i političkih odnosa među narodima. Taj se pokret naročito razvio u toku drugog svjetskog rata i poslije njega, da bi u toku pedesetih godina prerastao u snažan pokret politike nesvrstavanja. Taj je pokret postao realna snaga u odnosu moći svjetskih društvenih snaga samim tim što se razvija u sve snažniji faktor otpora, ne samo klasičnoj imperijalističkoj politici podjele svijeta, već i savremenim blokovskim podjelama. I konačno, kao posljedica svega toga, došlo je i do značajnih promjena u svijesti ljudi, tako da je orijentaciju na treći svjetski rat sve manje moguće braniti bilo nacionalnim egoizmom, bilo sticanjem ekonomskih i političkih pozicija u svijetu odnosno hegemonije nad narodima, bilo ideološkom ekspanzijom odnosno nametanjem jednog ili drugog društvenog i političkog sistema drugim narodima. Taj faktor, sam po sebi, sigurno nije odlučujući, ali takođe stoji u osnovi saznanja koja nameću prva dva faktora.
Dakako, moguće je raspravljati o tome koliko je dubok i trajan taj istorijski neophodan proces i koliko je stabilno saznanje o neophodnosti detanta. Jer, nema sumnje da u današnjem svijetu još uvijek postoje društvene i političke tendencije koje dejstvuju nasuprot tom procesu i takvim saznanjima. Ipak, vjerujem da nije odbrana jedne iluzije ako kažem da treći svjetski rat više nije neizbježan. Drugim riječima, da li će se detant održati kao osnovni trend daljeg razvoja međunarodnih odnosa u savremenom svijetu ili će biti narušen nekom samoubilačkom politikom rata – sada znatno više zavisi od svjesnog odlučivanja ljudi, nego od objektivnog stanja stvari u svijetu.
DVIJE TENDENCIJE
Teško je danas ukazati na sve moguće pozitivne konsekvence saznanja da je novi svjetski rat objektivno sve manje moguć i da svakako više nije neizbježan. No, kao posljedica takvog razvoja, ipak se već ocrtavaju dvije osnovne tendencije.
Prva se izražava u veoma brzom jačanju onih političkih tendencija u međunarodnim odnosima koje su usmjerene na miroljubivu koegzistenciju među narodima. Te tendencije su odraz saznanja da, u uslovima kada rat nije neizbježan, odnosno kada je sve manje moguć, probleme i suprotnosti koji se pojavljuju u daljem razvoju društvenih odnosa u pojedinim zemljama i dijelovima svijeta, kao i u odnosima među narodima, mogu rješavati, da tako kažem, samo unutrašnji društveni, klasni, politički, ideološki procesi u svakoj pojedinoj zemlji – dakle bez miješanja spolja – i aktivna ekonomska, politička i druga saradnja naroda u međunarodnim odnosima na bazi ravnopravnosti.
Druga tendencija se ispoljava kao nastojanje određenih društvenih i političkih snaga u svijetu da se u novim uslovima pronađu nova sredstva, odnosno da se intenzivnije koriste neka stara da bi se njima postiglo ono što se više ne može postići ratom. Kad to kažem, mislim na takve pojave kao što su rasprostranjena praksa i dosta izgrađen mehanizam miješanja u unutrašnje poslove drugih zemalja, vršenje ekonomskog i političkog pritiska, potčinjavanje elementarnih interesa pojedinih naroda globalnoj strategiji odnosa snaga među blokovima u smislu razvijanja sistema hegemonije na osnovama postojeće ravnoteže snaga, što istovremeno znači produženje blokovske podjele itd.
U detantu se isprepliću i jedna i druga tendencija. Na Konferenciji o evropskoj bezbjednosti u Helsinkiju je bila, prije svega, prisutna prva, za sada manje kao akcija, a više, takoreći, kao deklaracija. Ali ne treba potcjenjivati ni deklaraciju, jer ona veoma rječito ukazuje na stanje duha savremenog čovječanstva. Konferencija je pokazala kakva je očekivanja i kakve nade, uz početne konkretne rezultate stvorio detant kod evropskih naroda. Ali, ne samo kod evropskih, upravo zato što se sve više teži ka detantu kao univerzalnoj pojavi, a ne samo kao sporazumijevanju i dogovaranju između velikih sila, odnosno blokova. Ona ohrabrujuće djeluje jer ukazuje na određene mogućnosti da se od deklaracija i načelno preuzetih obaveza pređe na akciju. Pa, ipak, svjedoci smo mnogih činjenica u savremenim međunarodnim odnosima koje govore o tome da detant nije prepreka, ili da bar nije dovoljna prepreka za probijanje i one druge tendencije o kojoj sam naprijed govorio. Naprotiv, često se ona i »pokriva« njime. Zato vjerujem da će u periodu koji je pred nama dominirati sukob tih dviju tendencija i upravo od rezultata tog sukoba, prije svega, zavisi da li će se detant održati, odnosno da li će se razvijati ne samo kao odnos između dva bloka, već i kao sredstvo za demokratizaciju međunarodnih odnosa uopšte.
Da li detant donosi više koristi istočnoj nego zapadnoj Evropi? Ako imamo u vidu kakve realne alternative detantu postoje, ne vjerujem da je realan način postavljanja pitanja. Alternativa detantu je zapravo samo jedna – naime, orijentacija na neizbježni rat, što bi rat i učinilo neizbježnim! Već sam rekao da takva orijentacija ne bi donijela prednosti bilo kome dijelu Evrope i uopšte. No, ako se i ne zadovoljimo takvom logikom razmišljanja, svakako se može reći da se sa detantom ništa nije izmijenilo u odnosu snaga između blokova. Prema tome, niko ništa nije izgubio u pogledu sadašnje mjere svoje bezbjednosti. Ali, ako je dosadašnjim tokom detanta učinjen bar jedan mali korak u pravcu da se trka u naoružanju i drugi oblici borbe za sticanje prednosti u odnosu snaga ili održavanju ravnoteže snaga zamijene sporazumijevanjem o tome kako izgraditi jedan sistem bezbjednosti za sve narode, onda to nesumnjivo ide u korist svih evropskih naroda, kako Istoka tako i Zapada.
ILUZIJA MEĐUSOBNIH OBEĆANJA
I, najzad, mislim da niko ne živi u iluziji da se stvarna kolektivna bezbjednost u Evropi može igrađivati samo na osnovu međusobnih obećanja o nenapadanju i slično. Zato je nerealno i strahovanje da će se detantom bilo Istok bilo Zapad navesti na takve koncesije koje bi mogle ugroziti bezbjednost jedne ili druge strane. Da bi se približili cilju koji se zove kolektivna bezbjednost u Evropi, svakako su neophodne realne garantije narodima i jednog i drugog bloka, a i onima koji su van blokova.
U te garanti je svakako spada i određena ravnoteža snaga. Ali, ne takva ravnoteža koja izaziva neophodnost sve opasnije trke u naoružavanju, kao i širenje domena uticaja i hegemonije nad narodima, već ravnoteža koja će voditi postepenom ali odlučnom snižavanju nivoa naoružanja na putu ka opštem i potpunom razoružanju kao krajnjem cilju i uopšte ukidanju zatvorenih odbrambenih sistema koji »proizvode« hegemonizam kao svoju neizbježnu konsekvencu. Prema tome, dalji razvoj kolektivne bezbjednosti u Evropi i detanta uopšte, zavisi prvenstveno od toga da li će i kakvim tempom evropski narodi oba bloka, i oni van blokova, biti u stanju da izgrade jedan sistem realnih garantija na novim osnovama, kao što su ograničavanje naoružanja, jačanje nezavisnosti svih evropskih zemalja, njihovo međusobno ekonomsko i kulturno otvaranje i proširivanje njihove saradnje.
Razumije se da, u uslovima sadašnjih evropskih i svjetskih realnosti, takve ciljeve nije lako formulisati, a pogotovo realizovati. A upravo zbog toga je put detanta, sa svim njegovim slabostima, ipak jedini put koji vodi u tom pravcu. Na tom putu se ističe puni pozitivni značaj Konferencije u Helsinkiju.
Edvard Kardelj – Photo by KEYSTONE-FRANCE/Gamma-Rapho via Getty Images
AKTIVNOST NESVRSTANIH ZEMALJA
PITANJE: – Predsjednik Indonezije Sukarno inicirao je 1955. godine Bandunšku konferenciju afro-azijskih zemalja. Taj sastanak postao je istorijska polazna tačka nesvrstanog pokreta, čiji je i danas jedan od glavnih pokretača predsjednik Tito. U više navrata Jugoslavija je pokretala inicijative kako bi pomogla u rješavanju sukoba između strana u sporu.
ODGOVOR: – Bandunška konferencija predstavlja zaista jedan od najznačajnijih datuma u razvoju pokreta nesvrstanih zemalja. Međutim, i prije Bandunške konferencije, na samom početku hladnog rata, politika nesvrstavanja pojavila se kao faktor sve jačeg otpora tendencija da blokovska podjela svijeta postane dominantan oblik razrješavanja svjetskih suprotnosti. Sve od tih prvih godina hladnog rata pa nadalje, politika nesvrstavanja je djelovala u pravcu popuštanja zategnutosti u svijetu. Zato su nesvrstane zemlje sa Beogradske konferencije uputile poziv vladama vodećih zemalja oba bloka da sjednu za »zeleni sto« i da nađu put iz hladnog rata. Svojim postojanjem i djelovanjem pokret nesvrstanih zemalja dao je izvanredan doprinos stvaranju uslova koji su omogućili početak jednog novog trenda u svjetskoj politici koji se danas zove detant.
U takvom svom djelovanju nesvrstane zemlje se ne zatvaraju u svoj sopstveni krug, već nastoje da sarađuju sa svim drugim zemljama sa kojima u određenom pitanju imaju slična gledišta. Jugoslavija je zato, upravo kao nesvrstana zemlja, u pripremi treće faze Konferencije u Helsinkiju usko sarađivala sa vanblokovskim zemljama koje ste Vi nabrojali, kao i sa nizom drugih zemalja koje pripadaju blokovima, ali koje u mnogo čemu dijele gledišta evropskih vanblokovskih zemalja. Uvjeren sam da su sve te zemlje dale ozbiljan doprinos uspjehu Evropske konferencije o bezbjednosti i saradnji. A to nas ohrabruje i za budućnost. Pogotovo vjerujem da aktivnost kakvu su spomenute zemlje razvile u pripremi Konferencije u Helsinkiju treba da se nastavi, jer može biti značajan doprinos u daljem razvoju detanta u Evropi.
Za nas je pogotovo značajno pitanje, jer će se sljedeći akt Konferencije o evropskoj bezbjednosti i saradnji – mislim na sastanak predstavnika naimenovanih od ministara inostranih poslova zemalja učesnica – obaviti u Beogradu 1977. godine. U pripremama tog sastanka u Beogradu, jugoslovenska vlada će pravovremeno započeti konsultacije sa svim učesnicima Konferencije u Helsinkiju, naravno, i sa onima koje Vi spominjete.
PITANJE: – Jugoslavija, kao socijalistička zemlja, otvorila je granice. Holanđanima i Jugo- slovenima više nisu potrebne vize da posjete jedni druge. Kada ste se vi u Jugoslaviji odlučili na to, zar se niste bojali da će špijuni i agenti – provokatori moći lakše ulaziti u vašu zemlju i praviti neprilike vašoj socijalističkoj vladi?
Smatrate li da bi za postizanje smanjenja zategnutosti u Evropi bilo potrebno da oba dijela kontinenta ukinu restrikcije sa vizama i unapređuju slobodnije i lakše kontakte između naroda Evrope.
ODGOVOR: – Zaista, jugoslovenske granice su otvorene i ugovor o ukidanju viza Jugoslavija ima ne samo sa Holandijom, već i sa čitavim nizom evropskih i drugih zemalja koje su bile spremne na takav korak. Svaki jugoslovenski građanin, sa veoma ograničenim izuzecima, ima pravo na pasoš za inostranstvo. Jugoslovenske granice danas spadaju vjerovatno među najotvorenije granice u Evropi.
Da li smo se bojali špijuna i agenata provokatora? Reći ću Vam na to sljedeće: Jugoslavija je nesvrstana i socijalistička zemlja, a uz to i zemlja socijalističkog samoupravljanja. Kao takva, ona u svijetu ima mnogo prijatelja, kao i onih koji se s njom ne slažu ali poštuju njenu nezavisnost i pravo da sama odlučuje o putevima svog unutrašnjeg razvoja i svoje spoljne politike. No, ima i takvih snaga koje nastavljaju sa intenzivnim miješanjem u naše unutrašnje stvari.
PRITISAK OTVORENIH GRANICA
Uostalom, svi znamo da su u savremenom svijetu izgrađeni čitavi mehanizmi sa ogromnom samostalnom snagom, koji i postoje samo zato da organizuju miješanje u unutrašnje poslove drugih zemalja i da se na taj način stiču određene pozicije u globalnom odnosu svjetskih snaga. O tome sam govorio u odgovoru na Vaše prvo pitanje. »Otvorena granica« u tom smislu svakako otežava našu borbu protiv takvih akcija iz inostranstva. Ali ocijenili smo da je naše socijalističko samoupravno društvo, iako mlado, sposobno da izdrži takav pritisak i da ga otvorena granica, štaviše, čini otpornijim. Praksa je takvu ocjenu potvrdila.
No, to ne govorim zbog Jugoslavije, već kao uvod u odgovor na drugi dio Vašeg pitanja. Da, mi smo načelno veoma odlučni u nastojanju da evropske zemlje učine to što Vi spominjete u svome pitanju i mnogo više od toga. Naša sopstvena politika je, prema tome,, samo odraz tog našeg načelnog stava. Međutim, mi moramo ipak ukazivati i na drugu stranu medalje, to jest na onu o kojoj sam malo prije govorio. Svakako je anahronizam da u Evropi danas još postoje tako zatvorene granice. Nezavisno od toga kakvim se društveno-istorijskim ili drugim okolnostima opravdava, odnosno objašnjava njihovo postojanje, činjenica je da je to istovremeno odraz jednog tihog ali globalnog rata koji se vodi iza detanta i svih legalnih međunarodnih odnosa, rata koji vode sve moguće obavještajne i druge slične službe i koji postaje jedan od najkrupnijih problema savremenog svijeta. Zato se i ne može pitanje ukidanja zatvorenih granica kao međusobne obaveze evropskih naroda postavljati drukčije nego u zavisnosti od problema miješanja u unutrašnje stvari drugih zemalja, pri čemu riječ »miješanje« vrlo blago izražava ono što se stvarno dešava. Stoga mislim da među one »realne garantije«, o kojima sam govorio u odgovoru na Vaše prvo pitanje, spada svakako i obezbjeđenje evropskih naroda od takvog miješanja. Ako to ne postignemo, odnosno dok to ne postignemo, svakako treba računati s time da će pojedine zemlje u tom pogledu biti više ili manje restriktivne.
DVA »AKO«
PITANJE: – Kako gledate na budućnost Evrope u toku posljednje četvrtine ovog vijeka?
ODGOVOR: – Ne mogu odgovoriti na Vaše pitanje bez dva »ako«. Prvo, ako Evropa bude oživotvorila »duh Helsinkija« izgrađivanjem realnih garantija za miroljubivu koegzistenciju evropskih naroda, ona će sebi obezbijediti mir, a time će i spasiti čovječanstvo od trećeg svjetskog rata.
Drugo, ako Evropa bude uspostavila mostove demokratije i ravnopravnosti sa nerazvijenim dijelovima svijeta, sa takozvanim »trećim svijetom«, za zajedničko rješavanje proturječnosti i problema koji izviru iz strukture savremene svjetske privrede, a posebno jaza između razvijenih i nerazvijenih zemalja – čak i po cijenu privremenog žrtvovanja određenih trenutnih materijalnih, odnosno potrošačkih interesa – ona će biti jedan od glavnih izvora svjetskog, a i svog sopstvenog materijalnog i društvenog progresa.
Ja se nadam da će Evropa to da postigne, tim prije što je to u izvjesnom smislu objektivni uslov sopstvenog, tj. evropskog razvoja. Ali, pri tome nikako ne potcjenjujem snagu onih objektivnih i subjektivnih faktora u Evropi i van nje koji djeluju i koji će još dugo djelovati u suprotnom pravcu. Upravo zato će rezultati u najvećoj mjeri zavisiti od subjektivne sposobnosti vodećih političkih snaga u Evropi da nađu zajednički jezik za zajedničke probleme, a da probleme društvenog i političkog sistema prepuste unutrašnjim društvenim, klasnim, ideološkim i političkim snagama svake zemlje, bez miješanja spolja. Ako one to ne budu postigle, onda su recidivi hladnog rata, sa svim opasnostima za čovječanstvo koji iz tog proizlaze, još uvijek mogući.
PITANJE: – Ali, da Ii Vi vidite Evropu u budućnosti kao 33 države koje usko sarađuju ili vjerujete da će i dalje postojati sadašnje grupisanje na »devetoricu« (Evropska ekonomska zajednica), neutralne i socijalističke države?
ODGOVOR: – Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju.
Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Put do takve Evrope budućnosti pretpostavlja ne samo oživotvorenje »duha Helsinkija« i uspostavljanja mostova demokratije i ravnopravnosti sa nerazvijenim dijelovima svijeta, već i dalje preobražavanje društvenih i političkih odnosa unutar svake evropske zemlje, kao i u njenom međunarodnom položaju.
Mislim na takav razvoj tih odnosa koji će ublažavati i uklanjati suprotnosti kakve nastaju u konfliktu društvenih sistema, kao i među narodima koji nisu ravnopravni u međusobnim odnosima. Za takav razvoj danas je od presudnog značaja, prije svega, stepen spremnosti evropskih naroda da učvršćuju miroljubivu koegzistenciju i aktivnu međusobnu saradnju i da se praktičnim rješenjima zalažu za ublažavanje i postepeno ukidanje protivrječnih procesa ekonomskog razvoja na »sjeveru« i na »jugu« svijeta, kao i svih oblika ekonomskog i političkog potčinjavanja naroda, to jest svih oblika imperijalizma, hegemonizma i sličnih pojava. Sve što je do sada u tom pravcu učinjeno predstavlja samo početne korake ka stvaranju jedinstvene i na drugim osnovama, da tako kažem, »organizovane« Evrope, koja bi kao takva bila značajan faktor opšte saradnje i povjerenja među nezavisnim i ravnopravnim narodima svijeta. Međutim, iako nisam pesimist, ne potcjenjujem snagu objektivnih i subjektivnih činilaca u Evropi i van nje, koji imaju svoju viziju blokovski »sređene« Evrope. U tom smislu su sadašnje grupacije o kojima Vi govorite, ili slične podjele koje postoje, ne samo stvarnost nego, na žalost, i dogledna budućnost Evrope.
YUGOSLAVIA – DECEMBER 07: Edvard Kardelj – Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images
TENDENCIJA BLOKOVSKOG ZATVARANJA
Tako, na primjer, u izvjesnom smislu, u posljednje vrijeme obnavlja se tendencija blokovskog zatvaranja ne samo u vojne saveze nego i u centralizovane političke i ekonomske sisteme. Posebno zabrinjavaju mogućnosti »legalizacije« prava na miješanje u unutrašnje stvari pojedinih zemalja u ime nekih viših ciljeva i zaštite blokovskog poretka i kohezije blokova. Unutrašnje promjene u pojedinim zemljama se shvataju kao izazov ili prijetnja unutar blokovskoj, pa čak i međublokovskoj ravnoteži, a ne kao suvereno pravo svakog naroda, kao bitan element bezbjednosti i saradnje u Evropi i kao uslov buduće evropske zajednice slobodnih i ravnopravnih naroda.
Ali, ma koliko proces prevazilaženja blokovske i druge podjele bio dug i mukotrpan posao, vjerujem u nezadrživost tog procesa, kao i u mijenjanje zastarjelog ekonomskog i političkog poretka u svijetu uopšte. Evropa nije niti može biti izolovana od opšteg procesa emancipacije u svijetu. Zato se prije svega sami evropski narodi moraju boriti protiv ostataka vremena i odnosa kada je Evropa bila matica blokova, kolijevka svjetskih ratova i metropola kolonijalističkih i sličnih sistema.
I ovom prilikom bih podsjetio da je drugi svjetski rat položio temelje sadašnjeg stanja u Evropi, uključujući i blokovsku podjelu, ali je ujedno donio krupne pozitivne promjene u Evropi i čitavom svijetu. Talas ekonomske i političke emancipacije naroda, koji je u proteklih tridesetak godina poprimio karakter prave antiimperijalističke svjetske revolucije kojom je čovječanstvo zakoračilo u novo doba svoje istorije, imao je svoj korijen i u takvom karakteru drugog svjetskog rata. Narodi antifašistički ujedinjene Evrope, kao i drugih bivših kolonijalnih zemalja, pokazali su da ne žele da budu pasivan objekt nekih novih svjetskih preraspodjela, velikodr žavnih imperija i blokova, nego suvereni gospodari svoje sudbine. Najnoviji društveni procesi u Evropi pokazuju, takođe, da je naš kontinent aktivan dio opštih težnji naroda za demokratizaciju međunarodnih odnosa i društveni progres uopšte.
U ČEMU JE BUDUĆNOST EVROPE?
Zato budućnost Evrope nije u njenom zatvaranju u kontinent blokovske podijeljenosti, u okoštavanju njene blokovske ili neoblokovske strukture, nego u najširem otvaranju prema sebi i prema svijetu zemalja u razvoju, ali na novim osnovama. Kad kažem na novim osnovama, onda ne mislim na formalne koncepte i akta o bezbjednosti, miru i saradnji, već na stvarne promjene u odnosima među državama i narodima, kako u Evropi tako i u svijetu uopšte. Pri tome bih želio da naglasim da su neophodne suštinske promjene u odnosima među državama sa različitim društvenim sistemima moguće samo na bazi ravnopravnosti i suverenog prava svakog naroda da bira svoj način života kako mu najbolje odgovara. Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode.
Jugoslavija kao evropska, socijalistička i nesvrstana zemlja sa posebnim interesom se bori za političko otvaranje Evrope, zapadne i istočne, prema nesvrstanim zemljama i za njeno ekonomsko otvaranje prema zemljama u razvoju. Uvjeren sam da bez priznavanja pokreta nesvrstanih zemalja kao jednog od odlučujućih faktora svjetskog »detanta«, bez napuštanja politike konfrontacije sa tim pokretom ili njegovog potčinjavanja blokovskim interesima, bez prevazilaženja jaza između razvijenih i zemalja u razvoju, kao i bez suštinskog mijenjanja ekonomskog poretka koji se rodio u epohi nacionalističkog hegemonizma, imperijalizma i kolonijalizma i uvođenja novog sistema međunarodnih ekonomskih odnosa, nema stabilnosti ni progresa u svijetu, pa ni u Evropi. Ubijeđen sam da će narodi Evrope, prevazilazeći postepeno sopstvene potrebe, napuštajući prevaziđene koncepte i doktrine, kako u međuevropskim tako i u odnosima sa ostalim svijetom, stvoriti bitno nove pretpostavke svoje ujedinjenosti, stabilnosti i mira u okviru evropskog kontinenta, a time istovremeno uspostaviti i nove mostove saradnje i humanističke integracije sa ostalim svijetom.
DIO EVROPSKE STVARNOSTI
PITANJE: – Jugoslavija će 1977. godine biti domaćin Druge konferencije o evropskoj bezbjednosti i saradnji. Kakva su Vaša očekivanja od ove evropske konklave? Šta, po Vašem mišljenju, svaka zemlja – učesnica treba da učini da bi se adekvatno pripremila za ovaj sastanak?
ODGOVOR: – Nadam se da će se odvijanje procesa popuštanja i evropske saradnje, čemu je Helsinki dao snažan podsticaj, nastaviti i da će Beogradska konferencija biti još jedan doprinos tom procesu. Naravno, uspjeh zavisi od spremnosti i snage svih učesnika da tome procesu i dalje daju odgovarajuću podršku, u duhu uzajamnog razumijevanja i uvažavanja interesa svih i svake evropske zemlje.
Završni dokument iz Helsinkija je danas dio evropske stvarnosti, prema kojem Evropa treba da živi i postupno uskladi svoje odnose, što – imajući u vidu postojeće evropske, a i svjetske podjele i realnosti – predstavlja vrlo složen i dugoročan proces.
Stoga će biti svakako prvi zadatak Beogradske konferencije da potvrdi neophodnost svestranih i konstruktivnih napora svih zemalja Evrope za dosljedno sprovođenje donijetih odluka. Jer, saradnja i bezbjednost evropskih država su međusobno uslovljeni kao dijelovi jednog opšteg procesa popuštanja, kao jedine alternative politici sa pozicija snaga i rata, bilo u vidu svjetskog rata ili u vidu neprekinutog lanca lokalnih ratova i drugih vidova nasilnog mijenjanja odnosa moći u svijetu putem miješanja u unutrašnje prilike pojedinih zemalja.
Naravno, Beogradska konferencija bi – imajući pred očima sadašnje evropske realnosti – promašila svoj cilj ako bi se pretvorila u polemiku oko toga koliko se ko pridržavao odluka Konferencije u Helsinkiju. O tome bi se, doduše, moglo reći prilično mnogo neprijatnih istina, ali ne vidim čemu bi takve polemike vodile, sem produbljivanju međusobnog nepovjerenja. Zato mi se čini da je najvažnije to da učesnici još jednom potvrde svoju spremnost da svojim praktičnim postupcima doprinose ostvarivanju postavljenih ciljeva. Utoliko prije što su neki efekti Konferencije u Helsinkiju, ipak, već prisutni u evropskoj praksi, a treba očekivati da će ih biti još više.
Upravo zato, po mom mišljenju, Beogradska konferencija ima i svoj drugi zadatak, to jest da učini maksimalni napor u smislu ukazivanja na konkretne nužnosti i mogućnosti za dalju praktičnu primjenu odluka Konferencije u Helsinkiju. A u tom pogledu se nalazimo pred jednim širokim spektrom problema – od stanja tekuće ekonomske, kulturne, političke i druge saradnje, do stanja u oblasti međusobnih odnosa evropskih zemalja i njihove nezavisnosti i suvereniteta i razoružanja. Neću ulaziti u konkretnu analizu tih problema, ali je očigledno da Beogradska konferencija može biti uspješna samo ako konstruktivno doprinese stvaranju povoljnijih uslova za rješavanje bar nekih od tih problema i ako time pojača međusobno povjerenje evropskih naroda.
Stoga bi trebalo očekivati da pristup i angažovanje pojedinih evropskih zemalja u rješavanju svih tih problema neće biti uslovljeni toliko logikom održavanja blokovske podjele Evrope, koliko zajedničkom težnjom da se stvore uslovi za savlađivanje te podjele.
SUMIRANJE REZULTATA U BEOGRADU
Naravno, svjestan sam da su blokovi jedna realnost istorijske epohe u kojoj živimo i njihovo ukidanje nije samo stvar subjektivnog »htjeti«. U stvari, blokovi su više posljedica stanja, odnosno strukture društvenih i međunarodnih odnosa, nego uzrok takvog stanja. Zato jednostavnim raspušta- njem vojno-političke organizacije blokova ne bi nestale svjetske suprotnosti, niti sukobi koji iz tih suprotnosti izviru. Iza tih suprotnosti, naime, stoje društvene snage na oba pola, bez obzira da li su organizovane u blok ili ne. Razrješavanje blokovskih suprotnosti i nastajanje svijeta bez blokova moguće je, dakle, samo u jednom istorijskom procesu u kojem će se mijenjati svijet kao cjelovit sistem ekonomskih i političkih odnosa među narodima. Drugim riječima, neće se svijet izmijeniti raspuštanjem blokova, već će blokovi nestati mijenjanjem svijeta.
Pa ipak, svijet se mijenja, i zato mora da slabi i snaga uticaja blokovskog sistema na međunarodne odnose. A od naroda, od ljudi, zavisi da li će se taj proces odvijati brže ili sporije. Osnovno u tome jeste da se ne možemo i ne smijemo miriti sa shvatanjima prema kojima je globalna podjela svijeta jedina i neminovna perspektiva budućnosti. I upravo u tome je suština i istorijski značaj politike i akcije pokreta nesvrstanih zemalja i njihovog odnosa prema blokovima. To je osnovni razlog što su se nesvrstane zemlje, iako zahtjev za neposredno formalno raspuštan je blokova nisu ocjenjivale kao realnu mogućnost, ipak odlučno suprotstavljale i suprotstavljaju se pritiscima da budu potčinjene blokovima i dalje insistiraju na zahtjevu da svjetske probleme ravnopravno rješavaju svi narodi svijeta u uslovima miroljubive koegzistencije, nenametanja društvenog i političkog sistema i nemiješanja u unutrašnje poslove drugih naroda, priznajući svim narodima ne samo pravo na samoopredjeljenje nego i pravo na demokratsku ravnopravnost u svim međunarodnim odnosima.
Istorijska kretanja ka tom cilju su istovremeno jedini realni put prevazilaženja sistema blokovske podjele svijeta i zavisnosti mira u svijetu od ravnoteže moći blokova. A sve to se još posebno odnosi na Evropu, gdje su blokovi nastali, gdje imaju najdublje korijene i najveću snagu i gdje prije svega treba stvoriti uslove u kojima će postepeno slabiti uticaj blokova na sistem međunarodnih političkih, ekonomskih i drugih odnosa.
U svjetlu svega izloženog vidim i zadatke svake pojedine zemlje, učesnice Beogradske konferencije. Njihovu ulogu treba posmatrati u kontekstu potvrde i učvršćivanja onog što
je postignuto od Helsinkija do danas, a istovremeno i nastavljanja i produbljivanja procesa kome je završni dokument u Helsinkiju dao osnovu za podsticaj i to u pravcu kolektivne bezbjednosti u Evropi, koja se neće zasnivati na borbi za ravnotežu moći blokova, nego na priznanju neprikosnovenosti nezavisnosti i ravnopravnosti svih naroda i na kolektivnoj zaštiti takvog njihovog položaja od svakog miješanja spolja. Nakon dvije godine iskustva u ostvarivanju dogovora iz Helsinkija, Konferencija u Beogradu predstavljaće značajan forum za sumiranje rezultata i biće od velike koristi kako u pogledu jasnijeg određivanja pravca daljeg kretanja i precizira- nja neposrednih zadataka – što u Helsinkiju, ili do sada, nije bilo moguće – tako i u pogledu pokretanja inicijativa za razmatranje i rješavanje izvjesnog broja konkretnih pitanja iz pojedinih oblasti odnosa među evropskim zemljama i u svijetu uopšte.
————————————————————————————————————————————————
Iz knjige – TITO: Nesvrstanost – izraz interesa cijelog čovječanstva; KARDELJ: Razvoj socijalizma kroz najrazličitije oblike – Itervjui i izjave Josipa Broza Tita i Edvarda Kardelja’, NIŠRO “Oslobođenje”, Sarajevo, 1977.
Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju. Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Beograd, 24. januara 1977. (TANJUG) – Član Predsjedništva SFRJ i Predsjedništva CK SKJ Edvard Kardelj imao je intervju sa holandskim publicistom Vilemom Oltmansom o aktuelnim problemima savremenog svijeta, a posebno evropskim. Intervju je objavljen krajem decembra 1976. Godine u zborniku »Budućnost Evrope«, koji izdaje izdavačka kuća »Bruna zoons« iz Utrehta.
ŠTA JE DETANT?
PITANJE: – Jugoslavija ima znatno iskustvo u odnosima sa socijalističkim zemljama Evrope. Ponekad se kaže da istočna Evropa više dobija od »detanta« nego zapadne zemlje. Kakve bi, po Vašem mišljenju, bile prednosti za Istok, a kakve za Zapad u odnosu na »detant«?
ODGOVOR: – Detant je politika koja je racionalni proizvod više ili manje sazrelog saznanja protagonista dominantnih suprotnosti savremenog svijeta, da treći svjetski rat, kao izlaz iz tih suprotnosti, postaje sve manje moguć, odnosno da on nosi u sebi rizik takve katastrofe čovječanstva koja se danas teško može predvidjeti. U tom smislu detant je subjektivno sagledavanje i priznanje jedne objektivne neizbježnosti. Mislim da to saznanje nameće prije svega jedna specifična pojava našeg vremena, koju je nauka, doduše, već odavno najavljivala, ali u koju je malo ko vjerovao, a mnogi u takve teoretske prognoze ni danas ne vjeruju. Naime, tehnika i tehnologija rata veoma su se razvile; toliko je velika koncentracija sredstava rata u rukama suprotstavljenih vojno-političkih blokova i tolika je njihova sposobnost da tu tehniku i tehnologiju paralelno dalje razvijaju, da bilo kakva perspektiva sticanja bitne prednosti u odnosu snaga koja bi omogućavala pobjedu bez rizika samouništenja, postaje zaista nerealna. Istovremeno, u toku drugog svjetskog rata, a naročito poslije njega, došlo je do dubokih promjena u društvenoj strukturi svijeta i u odnosima među narodima. U mnogim zemljama, na svim kontinentima, znatno su ojačale one narodnooslobodilačke, socijalističke i demokratske, odnosno progresivne društvene snage uopšte koje njihovi društveni, ekonomski i politički interesi orijentišu protiv rata, imperijalizma i dominacije hegemonističkih sistema. Posebno je značajan faktor u tom pogledu postao široki pokret za oslobođenje i ravnopravnost naroda i za promjenu svjetskog sistema ekonomskih i političkih odnosa među narodima. Taj se pokret naročito razvio u toku drugog svjetskog rata i poslije njega, da bi u toku pedesetih godina prerastao u snažan pokret politike nesvrstavanja. Taj je pokret postao realna snaga u odnosu moći svjetskih društvenih snaga samim tim što se razvija u sve snažniji faktor otpora, ne samo klasičnoj imperijalističkoj politici podjele svijeta, već i savremenim blokovskim podjelama. I konačno, kao posljedica svega toga, došlo je i do značajnih promjena u svijesti ljudi, tako da je orijentaciju na treći svjetski rat sve manje moguće braniti bilo nacionalnim egoizmom, bilo sticanjem ekonomskih i političkih pozicija u svijetu odnosno hegemonije nad narodima, bilo ideološkom ekspanzijom odnosno nametanjem jednog ili drugog društvenog i političkog sistema drugim narodima. Taj faktor, sam po sebi, sigurno nije odlučujući, ali takođe stoji u osnovi saznanja koja nameću prva dva faktora.
Dakako, moguće je raspravljati o tome koliko je dubok i trajan taj istorijski neophodan proces i koliko je stabilno saznanje o neophodnosti detanta. Jer, nema sumnje da u današnjem svijetu još uvijek postoje društvene i političke tendencije koje dejstvuju nasuprot tom procesu i takvim saznanjima. Ipak, vjerujem da nije odbrana jedne iluzije ako kažem da treći svjetski rat više nije neizbježan. Drugim riječima, da li će se detant održati kao osnovni trend daljeg razvoja međunarodnih odnosa u savremenom svijetu ili će biti narušen nekom samoubilačkom politikom rata – sada znatno više zavisi od svjesnog odlučivanja ljudi, nego od objektivnog stanja stvari u svijetu.
DVIJE TENDENCIJE
Teško je danas ukazati na sve moguće pozitivne konsekvence saznanja da je novi svjetski rat objektivno sve manje moguć i da svakako više nije neizbježan. No, kao posljedica takvog razvoja, ipak se već ocrtavaju dvije osnovne tendencije.
Prva se izražava u veoma brzom jačanju onih političkih tendencija u međunarodnim odnosima koje su usmjerene na miroljubivu koegzistenciju među narodima. Te tendencije su odraz saznanja da, u uslovima kada rat nije neizbježan, odnosno kada je sve manje moguć, probleme i suprotnosti koji se pojavljuju u daljem razvoju društvenih odnosa u pojedinim zemljama i dijelovima svijeta, kao i u odnosima među narodima, mogu rješavati, da tako kažem, samo unutrašnji društveni, klasni, politički, ideološki procesi u svakoj pojedinoj zemlji – dakle bez miješanja spolja – i aktivna ekonomska, politička i druga saradnja naroda u međunarodnim odnosima na bazi ravnopravnosti.
Druga tendencija se ispoljava kao nastojanje određenih društvenih i političkih snaga u svijetu da se u novim uslovima pronađu nova sredstva, odnosno da se intenzivnije koriste neka stara da bi se njima postiglo ono što se više ne može postići ratom. Kad to kažem, mislim na takve pojave kao što su rasprostranjena praksa i dosta izgrađen mehanizam miješanja u unutrašnje poslove drugih zemalja, vršenje ekonomskog i političkog pritiska, potčinjavanje elementarnih interesa pojedinih naroda globalnoj strategiji odnosa snaga među blokovima u smislu razvijanja sistema hegemonije na osnovama postojeće ravnoteže snaga, što istovremeno znači produženje blokovske podjele itd.
U detantu se isprepliću i jedna i druga tendencija. Na Konferenciji o evropskoj bezbjednosti u Helsinkiju je bila, prije svega, prisutna prva, za sada manje kao akcija, a više, takoreći, kao deklaracija. Ali ne treba potcjenjivati ni deklaraciju, jer ona veoma rječito ukazuje na stanje duha savremenog čovječanstva. Konferencija je pokazala kakva je očekivanja i kakve nade, uz početne konkretne rezultate stvorio detant kod evropskih naroda. Ali, ne samo kod evropskih, upravo zato što se sve više teži ka detantu kao univerzalnoj pojavi, a ne samo kao sporazumijevanju i dogovaranju između velikih sila, odnosno blokova. Ona ohrabrujuće djeluje jer ukazuje na određene mogućnosti da se od deklaracija i načelno preuzetih obaveza pređe na akciju. Pa, ipak, svjedoci smo mnogih činjenica u savremenim međunarodnim odnosima koje govore o tome da detant nije prepreka, ili da bar nije dovoljna prepreka za probijanje i one druge tendencije o kojoj sam naprijed govorio. Naprotiv, često se ona i »pokriva« njime. Zato vjerujem da će u periodu koji je pred nama dominirati sukob tih dviju tendencija i upravo od rezultata tog sukoba, prije svega, zavisi da li će se detant održati, odnosno da li će se razvijati ne samo kao odnos između dva bloka, već i kao sredstvo za demokratizaciju međunarodnih odnosa uopšte.
Da li detant donosi više koristi istočnoj nego zapadnoj Evropi? Ako imamo u vidu kakve realne alternative detantu postoje, ne vjerujem da je realan način postavljanja pitanja. Alternativa detantu je zapravo samo jedna – naime, orijentacija na neizbježni rat, što bi rat i učinilo neizbježnim! Već sam rekao da takva orijentacija ne bi donijela prednosti bilo kome dijelu Evrope i uopšte. No, ako se i ne zadovoljimo takvom logikom razmišljanja, svakako se može reći da se sa detantom ništa nije izmijenilo u odnosu snaga između blokova. Prema tome, niko ništa nije izgubio u pogledu sadašnje mjere svoje bezbjednosti. Ali, ako je dosadašnjim tokom detanta učinjen bar jedan mali korak u pravcu da se trka u naoružanju i drugi oblici borbe za sticanje prednosti u odnosu snaga ili održavanju ravnoteže snaga zamijene sporazumijevanjem o tome kako izgraditi jedan sistem bezbjednosti za sve narode, onda to nesumnjivo ide u korist svih evropskih naroda, kako Istoka tako i Zapada.
ILUZIJA MEĐUSOBNIH OBEĆANJA
I, najzad, mislim da niko ne živi u iluziji da se stvarna kolektivna bezbjednost u Evropi može igrađivati samo na osnovu međusobnih obećanja o nenapadanju i slično. Zato je nerealno i strahovanje da će se detantom bilo Istok bilo Zapad navesti na takve koncesije koje bi mogle ugroziti bezbjednost jedne ili druge strane. Da bi se približili cilju koji se zove kolektivna bezbjednost u Evropi, svakako su neophodne realne garantije narodima i jednog i drugog bloka, a i onima koji su van blokova.
U te garanti je svakako spada i određena ravnoteža snaga. Ali, ne takva ravnoteža koja izaziva neophodnost sve opasnije trke u naoružavanju, kao i širenje domena uticaja i hegemonije nad narodima, već ravnoteža koja će voditi postepenom ali odlučnom snižavanju nivoa naoružanja na putu ka opštem i potpunom razoružanju kao krajnjem cilju i uopšte ukidanju zatvorenih odbrambenih sistema koji »proizvode« hegemonizam kao svoju neizbježnu konsekvencu. Prema tome, dalji razvoj kolektivne bezbjednosti u Evropi i detanta uopšte, zavisi prvenstveno od toga da li će i kakvim tempom evropski narodi oba bloka, i oni van blokova, biti u stanju da izgrade jedan sistem realnih garantija na novim osnovama, kao što su ograničavanje naoružanja, jačanje nezavisnosti svih evropskih zemalja, njihovo međusobno ekonomsko i kulturno otvaranje i proširivanje njihove saradnje.
Razumije se da, u uslovima sadašnjih evropskih i svjetskih realnosti, takve ciljeve nije lako formulisati, a pogotovo realizovati. A upravo zbog toga je put detanta, sa svim njegovim slabostima, ipak jedini put koji vodi u tom pravcu. Na tom putu se ističe puni pozitivni značaj Konferencije u Helsinkiju.
Edvard Kardelj – Photo by KEYSTONE-FRANCE/Gamma-Rapho via Getty Images
AKTIVNOST NESVRSTANIH ZEMALJA
PITANJE: – Predsjednik Indonezije Sukarno inicirao je 1955. godine Bandunšku konferenciju afro-azijskih zemalja. Taj sastanak postao je istorijska polazna tačka nesvrstanog pokreta, čiji je i danas jedan od glavnih pokretača predsjednik Tito. U više navrata Jugoslavija je pokretala inicijative kako bi pomogla u rješavanju sukoba između strana u sporu.
ODGOVOR: – Bandunška konferencija predstavlja zaista jedan od najznačajnijih datuma u razvoju pokreta nesvrstanih zemalja. Međutim, i prije Bandunške konferencije, na samom početku hladnog rata, politika nesvrstavanja pojavila se kao faktor sve jačeg otpora tendencija da blokovska podjela svijeta postane dominantan oblik razrješavanja svjetskih suprotnosti. Sve od tih prvih godina hladnog rata pa nadalje, politika nesvrstavanja je djelovala u pravcu popuštanja zategnutosti u svijetu. Zato su nesvrstane zemlje sa Beogradske konferencije uputile poziv vladama vodećih zemalja oba bloka da sjednu za »zeleni sto« i da nađu put iz hladnog rata. Svojim postojanjem i djelovanjem pokret nesvrstanih zemalja dao je izvanredan doprinos stvaranju uslova koji su omogućili početak jednog novog trenda u svjetskoj politici koji se danas zove detant.
U takvom svom djelovanju nesvrstane zemlje se ne zatvaraju u svoj sopstveni krug, već nastoje da sarađuju sa svim drugim zemljama sa kojima u određenom pitanju imaju slična gledišta. Jugoslavija je zato, upravo kao nesvrstana zemlja, u pripremi treće faze Konferencije u Helsinkiju usko sarađivala sa vanblokovskim zemljama koje ste Vi nabrojali, kao i sa nizom drugih zemalja koje pripadaju blokovima, ali koje u mnogo čemu dijele gledišta evropskih vanblokovskih zemalja. Uvjeren sam da su sve te zemlje dale ozbiljan doprinos uspjehu Evropske konferencije o bezbjednosti i saradnji. A to nas ohrabruje i za budućnost. Pogotovo vjerujem da aktivnost kakvu su spomenute zemlje razvile u pripremi Konferencije u Helsinkiju treba da se nastavi, jer može biti značajan doprinos u daljem razvoju detanta u Evropi.
Za nas je pogotovo značajno pitanje, jer će se sljedeći akt Konferencije o evropskoj bezbjednosti i saradnji – mislim na sastanak predstavnika naimenovanih od ministara inostranih poslova zemalja učesnica – obaviti u Beogradu 1977. godine. U pripremama tog sastanka u Beogradu, jugoslovenska vlada će pravovremeno započeti konsultacije sa svim učesnicima Konferencije u Helsinkiju, naravno, i sa onima koje Vi spominjete.
PITANJE: – Jugoslavija, kao socijalistička zemlja, otvorila je granice. Holanđanima i Jugo- slovenima više nisu potrebne vize da posjete jedni druge. Kada ste se vi u Jugoslaviji odlučili na to, zar se niste bojali da će špijuni i agenti – provokatori moći lakše ulaziti u vašu zemlju i praviti neprilike vašoj socijalističkoj vladi?
Smatrate li da bi za postizanje smanjenja zategnutosti u Evropi bilo potrebno da oba dijela kontinenta ukinu restrikcije sa vizama i unapređuju slobodnije i lakše kontakte između naroda Evrope.
ODGOVOR: – Zaista, jugoslovenske granice su otvorene i ugovor o ukidanju viza Jugoslavija ima ne samo sa Holandijom, već i sa čitavim nizom evropskih i drugih zemalja koje su bile spremne na takav korak. Svaki jugoslovenski građanin, sa veoma ograničenim izuzecima, ima pravo na pasoš za inostranstvo. Jugoslovenske granice danas spadaju vjerovatno među najotvorenije granice u Evropi.
Da li smo se bojali špijuna i agenata provokatora? Reći ću Vam na to sljedeće: Jugoslavija je nesvrstana i socijalistička zemlja, a uz to i zemlja socijalističkog samoupravljanja. Kao takva, ona u svijetu ima mnogo prijatelja, kao i onih koji se s njom ne slažu ali poštuju njenu nezavisnost i pravo da sama odlučuje o putevima svog unutrašnjeg razvoja i svoje spoljne politike. No, ima i takvih snaga koje nastavljaju sa intenzivnim miješanjem u naše unutrašnje stvari.
PRITISAK OTVORENIH GRANICA
Uostalom, svi znamo da su u savremenom svijetu izgrađeni čitavi mehanizmi sa ogromnom samostalnom snagom, koji i postoje samo zato da organizuju miješanje u unutrašnje poslove drugih zemalja i da se na taj način stiču određene pozicije u globalnom odnosu svjetskih snaga. O tome sam govorio u odgovoru na Vaše prvo pitanje. »Otvorena granica« u tom smislu svakako otežava našu borbu protiv takvih akcija iz inostranstva. Ali ocijenili smo da je naše socijalističko samoupravno društvo, iako mlado, sposobno da izdrži takav pritisak i da ga otvorena granica, štaviše, čini otpornijim. Praksa je takvu ocjenu potvrdila.
No, to ne govorim zbog Jugoslavije, već kao uvod u odgovor na drugi dio Vašeg pitanja. Da, mi smo načelno veoma odlučni u nastojanju da evropske zemlje učine to što Vi spominjete u svome pitanju i mnogo više od toga. Naša sopstvena politika je, prema tome,, samo odraz tog našeg načelnog stava. Međutim, mi moramo ipak ukazivati i na drugu stranu medalje, to jest na onu o kojoj sam malo prije govorio. Svakako je anahronizam da u Evropi danas još postoje tako zatvorene granice. Nezavisno od toga kakvim se društveno-istorijskim ili drugim okolnostima opravdava, odnosno objašnjava njihovo postojanje, činjenica je da je to istovremeno odraz jednog tihog ali globalnog rata koji se vodi iza detanta i svih legalnih međunarodnih odnosa, rata koji vode sve moguće obavještajne i druge slične službe i koji postaje jedan od najkrupnijih problema savremenog svijeta. Zato se i ne može pitanje ukidanja zatvorenih granica kao međusobne obaveze evropskih naroda postavljati drukčije nego u zavisnosti od problema miješanja u unutrašnje stvari drugih zemalja, pri čemu riječ »miješanje« vrlo blago izražava ono što se stvarno dešava. Stoga mislim da među one »realne garantije«, o kojima sam govorio u odgovoru na Vaše prvo pitanje, spada svakako i obezbjeđenje evropskih naroda od takvog miješanja. Ako to ne postignemo, odnosno dok to ne postignemo, svakako treba računati s time da će pojedine zemlje u tom pogledu biti više ili manje restriktivne.
DVA »AKO«
PITANJE: – Kako gledate na budućnost Evrope u toku posljednje četvrtine ovog vijeka?
ODGOVOR: – Ne mogu odgovoriti na Vaše pitanje bez dva »ako«. Prvo, ako Evropa bude oživotvorila »duh Helsinkija« izgrađivanjem realnih garantija za miroljubivu koegzistenciju evropskih naroda, ona će sebi obezbijediti mir, a time će i spasiti čovječanstvo od trećeg svjetskog rata.
Drugo, ako Evropa bude uspostavila mostove demokratije i ravnopravnosti sa nerazvijenim dijelovima svijeta, sa takozvanim »trećim svijetom«, za zajedničko rješavanje proturječnosti i problema koji izviru iz strukture savremene svjetske privrede, a posebno jaza između razvijenih i nerazvijenih zemalja – čak i po cijenu privremenog žrtvovanja određenih trenutnih materijalnih, odnosno potrošačkih interesa – ona će biti jedan od glavnih izvora svjetskog, a i svog sopstvenog materijalnog i društvenog progresa.
Ja se nadam da će Evropa to da postigne, tim prije što je to u izvjesnom smislu objektivni uslov sopstvenog, tj. evropskog razvoja. Ali, pri tome nikako ne potcjenjujem snagu onih objektivnih i subjektivnih faktora u Evropi i van nje koji djeluju i koji će još dugo djelovati u suprotnom pravcu. Upravo zato će rezultati u najvećoj mjeri zavisiti od subjektivne sposobnosti vodećih političkih snaga u Evropi da nađu zajednički jezik za zajedničke probleme, a da probleme društvenog i političkog sistema prepuste unutrašnjim društvenim, klasnim, ideološkim i političkim snagama svake zemlje, bez miješanja spolja. Ako one to ne budu postigle, onda su recidivi hladnog rata, sa svim opasnostima za čovječanstvo koji iz tog proizlaze, još uvijek mogući.
PITANJE: – Ali, da Ii Vi vidite Evropu u budućnosti kao 33 države koje usko sarađuju ili vjerujete da će i dalje postojati sadašnje grupisanje na »devetoricu« (Evropska ekonomska zajednica), neutralne i socijalističke države?
ODGOVOR: – Vjerujem da će Evropa budućnosti biti zajednica slobodnih naroda koja će izražavati visoki i sve viši stepen humanističke integracije, u kojoj će međusobna saradnja na multilateralnom nivou dobijati sve veći značaj i u kojoj će državne granice izgubiti značaj barijera među narodima i ljudima koji sada imaju.
Ali to je budućnost, koja neće doći sama od sebe. Zato je u ovom momentu najvažnije da ljudi koji gledaju na budućnost Evrope na takav način, budu načisto koji putevi vode toj budućnosti i da ih grade svojom svakodnevnom aktivnošću u Evropi kakva je danas. U stvari, svaki korak dalje na tom putu zavisi od mijenjanja čitavog niza istorijskih uslova koji dijelom zavise od samih Evropljana i razvoja njihovog društva, a dijelom od razvoja savremenog svijeta uopšte. Drugim riječima, Evropa sama ne može da se mijenja ako se ne mijenja čitav svijet.
Put do takve Evrope budućnosti pretpostavlja ne samo oživotvorenje »duha Helsinkija« i uspostavljanja mostova demokratije i ravnopravnosti sa nerazvijenim dijelovima svijeta, već i dalje preobražavanje društvenih i političkih odnosa unutar svake evropske zemlje, kao i u njenom međunarodnom položaju.
Mislim na takav razvoj tih odnosa koji će ublažavati i uklanjati suprotnosti kakve nastaju u konfliktu društvenih sistema, kao i među narodima koji nisu ravnopravni u međusobnim odnosima. Za takav razvoj danas je od presudnog značaja, prije svega, stepen spremnosti evropskih naroda da učvršćuju miroljubivu koegzistenciju i aktivnu međusobnu saradnju i da se praktičnim rješenjima zalažu za ublažavanje i postepeno ukidanje protivrječnih procesa ekonomskog razvoja na »sjeveru« i na »jugu« svijeta, kao i svih oblika ekonomskog i političkog potčinjavanja naroda, to jest svih oblika imperijalizma, hegemonizma i sličnih pojava. Sve što je do sada u tom pravcu učinjeno predstavlja samo početne korake ka stvaranju jedinstvene i na drugim osnovama, da tako kažem, »organizovane« Evrope, koja bi kao takva bila značajan faktor opšte saradnje i povjerenja među nezavisnim i ravnopravnim narodima svijeta. Međutim, iako nisam pesimist, ne potcjenjujem snagu objektivnih i subjektivnih činilaca u Evropi i van nje, koji imaju svoju viziju blokovski »sređene« Evrope. U tom smislu su sadašnje grupacije o kojima Vi govorite, ili slične podjele koje postoje, ne samo stvarnost nego, na žalost, i dogledna budućnost Evrope.
YUGOSLAVIA – DECEMBER 07: Edvard Kardelj – Photo by Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images
TENDENCIJA BLOKOVSKOG ZATVARANJA
Tako, na primjer, u izvjesnom smislu, u posljednje vrijeme obnavlja se tendencija blokovskog zatvaranja ne samo u vojne saveze nego i u centralizovane političke i ekonomske sisteme. Posebno zabrinjavaju mogućnosti »legalizacije« prava na miješanje u unutrašnje stvari pojedinih zemalja u ime nekih viših ciljeva i zaštite blokovskog poretka i kohezije blokova. Unutrašnje promjene u pojedinim zemljama se shvataju kao izazov ili prijetnja unutar blokovskoj, pa čak i međublokovskoj ravnoteži, a ne kao suvereno pravo svakog naroda, kao bitan element bezbjednosti i saradnje u Evropi i kao uslov buduće evropske zajednice slobodnih i ravnopravnih naroda.
Ali, ma koliko proces prevazilaženja blokovske i druge podjele bio dug i mukotrpan posao, vjerujem u nezadrživost tog procesa, kao i u mijenjanje zastarjelog ekonomskog i političkog poretka u svijetu uopšte. Evropa nije niti može biti izolovana od opšteg procesa emancipacije u svijetu. Zato se prije svega sami evropski narodi moraju boriti protiv ostataka vremena i odnosa kada je Evropa bila matica blokova, kolijevka svjetskih ratova i metropola kolonijalističkih i sličnih sistema.
I ovom prilikom bih podsjetio da je drugi svjetski rat položio temelje sadašnjeg stanja u Evropi, uključujući i blokovsku podjelu, ali je ujedno donio krupne pozitivne promjene u Evropi i čitavom svijetu. Talas ekonomske i političke emancipacije naroda, koji je u proteklih tridesetak godina poprimio karakter prave antiimperijalističke svjetske revolucije kojom je čovječanstvo zakoračilo u novo doba svoje istorije, imao je svoj korijen i u takvom karakteru drugog svjetskog rata. Narodi antifašistički ujedinjene Evrope, kao i drugih bivših kolonijalnih zemalja, pokazali su da ne žele da budu pasivan objekt nekih novih svjetskih preraspodjela, velikodr žavnih imperija i blokova, nego suvereni gospodari svoje sudbine. Najnoviji društveni procesi u Evropi pokazuju, takođe, da je naš kontinent aktivan dio opštih težnji naroda za demokratizaciju međunarodnih odnosa i društveni progres uopšte.
U ČEMU JE BUDUĆNOST EVROPE?
Zato budućnost Evrope nije u njenom zatvaranju u kontinent blokovske podijeljenosti, u okoštavanju njene blokovske ili neoblokovske strukture, nego u najširem otvaranju prema sebi i prema svijetu zemalja u razvoju, ali na novim osnovama. Kad kažem na novim osnovama, onda ne mislim na formalne koncepte i akta o bezbjednosti, miru i saradnji, već na stvarne promjene u odnosima među državama i narodima, kako u Evropi tako i u svijetu uopšte. Pri tome bih želio da naglasim da su neophodne suštinske promjene u odnosima među državama sa različitim društvenim sistemima moguće samo na bazi ravnopravnosti i suverenog prava svakog naroda da bira svoj način života kako mu najbolje odgovara. Niko sa strane nema pravo da »usrećuje« druge narode.
Jugoslavija kao evropska, socijalistička i nesvrstana zemlja sa posebnim interesom se bori za političko otvaranje Evrope, zapadne i istočne, prema nesvrstanim zemljama i za njeno ekonomsko otvaranje prema zemljama u razvoju. Uvjeren sam da bez priznavanja pokreta nesvrstanih zemalja kao jednog od odlučujućih faktora svjetskog »detanta«, bez napuštanja politike konfrontacije sa tim pokretom ili njegovog potčinjavanja blokovskim interesima, bez prevazilaženja jaza između razvijenih i zemalja u razvoju, kao i bez suštinskog mijenjanja ekonomskog poretka koji se rodio u epohi nacionalističkog hegemonizma, imperijalizma i kolonijalizma i uvođenja novog sistema međunarodnih ekonomskih odnosa, nema stabilnosti ni progresa u svijetu, pa ni u Evropi. Ubijeđen sam da će narodi Evrope, prevazilazeći postepeno sopstvene potrebe, napuštajući prevaziđene koncepte i doktrine, kako u međuevropskim tako i u odnosima sa ostalim svijetom, stvoriti bitno nove pretpostavke svoje ujedinjenosti, stabilnosti i mira u okviru evropskog kontinenta, a time istovremeno uspostaviti i nove mostove saradnje i humanističke integracije sa ostalim svijetom.
DIO EVROPSKE STVARNOSTI
PITANJE: – Jugoslavija će 1977. godine biti domaćin Druge konferencije o evropskoj bezbjednosti i saradnji. Kakva su Vaša očekivanja od ove evropske konklave? Šta, po Vašem mišljenju, svaka zemlja – učesnica treba da učini da bi se adekvatno pripremila za ovaj sastanak?
ODGOVOR: – Nadam se da će se odvijanje procesa popuštanja i evropske saradnje, čemu je Helsinki dao snažan podsticaj, nastaviti i da će Beogradska konferencija biti još jedan doprinos tom procesu. Naravno, uspjeh zavisi od spremnosti i snage svih učesnika da tome procesu i dalje daju odgovarajuću podršku, u duhu uzajamnog razumijevanja i uvažavanja interesa svih i svake evropske zemlje.
Završni dokument iz Helsinkija je danas dio evropske stvarnosti, prema kojem Evropa treba da živi i postupno uskladi svoje odnose, što – imajući u vidu postojeće evropske, a i svjetske podjele i realnosti – predstavlja vrlo složen i dugoročan proces.
Stoga će biti svakako prvi zadatak Beogradske konferencije da potvrdi neophodnost svestranih i konstruktivnih napora svih zemalja Evrope za dosljedno sprovođenje donijetih odluka. Jer, saradnja i bezbjednost evropskih država su međusobno uslovljeni kao dijelovi jednog opšteg procesa popuštanja, kao jedine alternative politici sa pozicija snaga i rata, bilo u vidu svjetskog rata ili u vidu neprekinutog lanca lokalnih ratova i drugih vidova nasilnog mijenjanja odnosa moći u svijetu putem miješanja u unutrašnje prilike pojedinih zemalja.
Naravno, Beogradska konferencija bi – imajući pred očima sadašnje evropske realnosti – promašila svoj cilj ako bi se pretvorila u polemiku oko toga koliko se ko pridržavao odluka Konferencije u Helsinkiju. O tome bi se, doduše, moglo reći prilično mnogo neprijatnih istina, ali ne vidim čemu bi takve polemike vodile, sem produbljivanju međusobnog nepovjerenja. Zato mi se čini da je najvažnije to da učesnici još jednom potvrde svoju spremnost da svojim praktičnim postupcima doprinose ostvarivanju postavljenih ciljeva. Utoliko prije što su neki efekti Konferencije u Helsinkiju, ipak, već prisutni u evropskoj praksi, a treba očekivati da će ih biti još više.
Upravo zato, po mom mišljenju, Beogradska konferencija ima i svoj drugi zadatak, to jest da učini maksimalni napor u smislu ukazivanja na konkretne nužnosti i mogućnosti za dalju praktičnu primjenu odluka Konferencije u Helsinkiju. A u tom pogledu se nalazimo pred jednim širokim spektrom problema – od stanja tekuće ekonomske, kulturne, političke i druge saradnje, do stanja u oblasti međusobnih odnosa evropskih zemalja i njihove nezavisnosti i suvereniteta i razoružanja. Neću ulaziti u konkretnu analizu tih problema, ali je očigledno da Beogradska konferencija može biti uspješna samo ako konstruktivno doprinese stvaranju povoljnijih uslova za rješavanje bar nekih od tih problema i ako time pojača međusobno povjerenje evropskih naroda.
Stoga bi trebalo očekivati da pristup i angažovanje pojedinih evropskih zemalja u rješavanju svih tih problema neće biti uslovljeni toliko logikom održavanja blokovske podjele Evrope, koliko zajedničkom težnjom da se stvore uslovi za savlađivanje te podjele.
SUMIRANJE REZULTATA U BEOGRADU
Naravno, svjestan sam da su blokovi jedna realnost istorijske epohe u kojoj živimo i njihovo ukidanje nije samo stvar subjektivnog »htjeti«. U stvari, blokovi su više posljedica stanja, odnosno strukture društvenih i međunarodnih odnosa, nego uzrok takvog stanja. Zato jednostavnim raspušta- njem vojno-političke organizacije blokova ne bi nestale svjetske suprotnosti, niti sukobi koji iz tih suprotnosti izviru. Iza tih suprotnosti, naime, stoje društvene snage na oba pola, bez obzira da li su organizovane u blok ili ne. Razrješavanje blokovskih suprotnosti i nastajanje svijeta bez blokova moguće je, dakle, samo u jednom istorijskom procesu u kojem će se mijenjati svijet kao cjelovit sistem ekonomskih i političkih odnosa među narodima. Drugim riječima, neće se svijet izmijeniti raspuštanjem blokova, već će blokovi nestati mijenjanjem svijeta.
Pa ipak, svijet se mijenja, i zato mora da slabi i snaga uticaja blokovskog sistema na međunarodne odnose. A od naroda, od ljudi, zavisi da li će se taj proces odvijati brže ili sporije. Osnovno u tome jeste da se ne možemo i ne smijemo miriti sa shvatanjima prema kojima je globalna podjela svijeta jedina i neminovna perspektiva budućnosti. I upravo u tome je suština i istorijski značaj politike i akcije pokreta nesvrstanih zemalja i njihovog odnosa prema blokovima. To je osnovni razlog što su se nesvrstane zemlje, iako zahtjev za neposredno formalno raspuštan je blokova nisu ocjenjivale kao realnu mogućnost, ipak odlučno suprotstavljale i suprotstavljaju se pritiscima da budu potčinjene blokovima i dalje insistiraju na zahtjevu da svjetske probleme ravnopravno rješavaju svi narodi svijeta u uslovima miroljubive koegzistencije, nenametanja društvenog i političkog sistema i nemiješanja u unutrašnje poslove drugih naroda, priznajući svim narodima ne samo pravo na samoopredjeljenje nego i pravo na demokratsku ravnopravnost u svim međunarodnim odnosima.
Istorijska kretanja ka tom cilju su istovremeno jedini realni put prevazilaženja sistema blokovske podjele svijeta i zavisnosti mira u svijetu od ravnoteže moći blokova. A sve to se još posebno odnosi na Evropu, gdje su blokovi nastali, gdje imaju najdublje korijene i najveću snagu i gdje prije svega treba stvoriti uslove u kojima će postepeno slabiti uticaj blokova na sistem međunarodnih političkih, ekonomskih i drugih odnosa.
U svjetlu svega izloženog vidim i zadatke svake pojedine zemlje, učesnice Beogradske konferencije. Njihovu ulogu treba posmatrati u kontekstu potvrde i učvršćivanja onog što
je postignuto od Helsinkija do danas, a istovremeno i nastavljanja i produbljivanja procesa kome je završni dokument u Helsinkiju dao osnovu za podsticaj i to u pravcu kolektivne bezbjednosti u Evropi, koja se neće zasnivati na borbi za ravnotežu moći blokova, nego na priznanju neprikosnovenosti nezavisnosti i ravnopravnosti svih naroda i na kolektivnoj zaštiti takvog njihovog položaja od svakog miješanja spolja. Nakon dvije godine iskustva u ostvarivanju dogovora iz Helsinkija, Konferencija u Beogradu predstavljaće značajan forum za sumiranje rezultata i biće od velike koristi kako u pogledu jasnijeg određivanja pravca daljeg kretanja i precizira- nja neposrednih zadataka – što u Helsinkiju, ili do sada, nije bilo moguće – tako i u pogledu pokretanja inicijativa za razmatranje i rješavanje izvjesnog broja konkretnih pitanja iz pojedinih oblasti odnosa među evropskim zemljama i u svijetu uopšte.
————————————————————————————————————————————————
Iz knjige – TITO: Nesvrstanost – izraz interesa cijelog čovječanstva; KARDELJ: Razvoj socijalizma kroz najrazličitije oblike – Itervjui i izjave Josipa Broza Tita i Edvarda Kardelja’, NIŠRO “Oslobođenje”, Sarajevo, 1977.
SFRJ4EVER :: SFRJ4EVER :: SR SLOVENIJA
Stranica 1/1
Permissions in this forum:
Ne možete odgovoriti na teme ili komentare u ovom forumu
Sun Mar 17, 2024 1:07 am by Valter
» DOKAZI, CEGA ....
Sat Jan 20, 2024 10:57 pm by Valter
» "KUD PLOVI OVAJ BROD?"
Mon Jan 15, 2024 12:48 am by Valter
» DALI ZNATE ZA OVO?
Sat Jan 06, 2024 1:01 am by Valter
» TKO SNOSI NAJVEĆU ODGOVORNOST?
Mon Dec 25, 2023 11:43 pm by Valter
» KRIVI SMO MI!
Mon Dec 25, 2023 12:38 am by Valter
» ISTORIJA JUGOSLAVIJE
Tue Nov 28, 2023 11:15 pm by Valter
» GOVORI DRUGA TITA
Tue Nov 28, 2023 10:48 pm by Valter
» TEžINA LANACA(BORIS MALAGURSKI)
Tue Nov 28, 2023 10:40 pm by Valter